|  
         
       
         
       
       | 
     
      Digitaal of Analoog? 
         
        (DSLR)
         
       
      Voordelen van een Digitale Spiegel Reflex t.o.v. een analoge?
      Het heeft natuurlijk een aantal voordelen... 
      
        - Na de aanschaf van de camera met materialen geen hoge kosten meer 
          per genomen foto; hoe meer foto's hoe goedkoper deze in verhouding worden; 
          geen filmpjes meer nodig. Wel rekening houden met kosten van opladen 
          accu's, accu's, geheugenkaartjes en snellere veroudering.
 
        - Voorbeeld-foto; het is direct zichtbaar wat je hebt gefotografeerd 
          en kan de mislukte foto's direct wegdoen voor ontwikkelen of afdrukken
 
        - Alleen af en toe nog een foto af laten drukken, rest is als dia te 
          bekijken (overigens is dat ook zo bij digitaliseren van filmpjes)
 
        - Foto's zijn direct te zien op de computer na download en direct te 
          bewerken en op site te zetten
 
        - Filmgevoeligheid (ASA) is per foto in te stellen en snel te wisselen. 
          Dus ook makkelijk te wisselen tussen daglicht en kunstlicht. Door de 
          hoge - per foto in te stellen - gevoeligheid heb je veel minder vaak 
          een flitser nodig, bij de nieuwere types (bijgewerkt 2012...) geeft 
          dit niet direct heel veel achteruitgang meer in kwaliteit.
 
        - Nieuwere bodies bieden de mogelijkheid om op het scherm te kijken 
          en films te maken. 
 
       
      Nadelen van een DSLR t.o.v. SLR?
      Een DSLR is een "Digital Single Lens Reflect-camera" en een 
        SLR is de 'ouderwetse' spiegelreflex met film. 
      
        - Aanschafprijs is nog een stuk hoger. Begin 2007: een DSLR kost nog 
          snel inclusief standaard objectief 800-900 Euro inclusief geheugenkaartje 
          en set batterijen, zelfs nog exclusief flitser. Ook tweedehands nog 
          erg prijzig, zeker omdat er dan vaak nieuwe accu's bij moeten komen.
 
        - (Tweedehands) spiegelreflectcamera's met film kosten maar zo'n 25-50 
          Euro inclusief objectieven en alle andere benodigdheden, maar die kosten 
          per film wat meer.
 
        - Het leuke afwachten op wat je gefotografeerd hebt is er niet meer 
          bij; je zult niet meer zo snel meemaken dat je na een jaar of langer 
          (bij meerdere camera's) een filmpje vol hebt en al die herinneringen 
          voorbij komen.
 
        - Je hebt veel accessoires nodig zoals batterijen, memory-kaartjes, 
          oplaadbare batterijen, oplader; en die moet je ook vaak meenemen als 
          je op reis gaat. Accu's gaan maar een beperkte tijd mee; vaak zijn de 
          accu's al lang kapot voordat het toestel zelf versleten is. Accu's zijn 
          behoorlijk duur...
 
        - Voor oudere toestellen zijn accessoires vaak moeilijker en duurder 
          te verkrijgen, ook passende geheugenkaartjes en accu's. 
 
        - Kost veel tijd. Een filmpje afleveren bij de fotograaf is zo gebeurt 
          en je foto's ophalen ook. Met digitaal moet je toch meer zelf doen zoals 
          het selecteren van de foto's op het kaartje, overzetten op je computer.
 
        - Ingewikkelder.
 
        - Grote en zware (dure) computer nodig als je ze op de computer wilt 
          zien en niet alleen maar wilt af laten drukken. Zeker ook voor nieuwere 
          toestellen met nieuwere soorten geheugenkaartjes moet je ook weer een 
          aanpassing op de computer hebben.
 
        - Batterijen zijn snel leeg; met een camera met film doe je vaak jaren 
          voordat een setje batterijen leeg is, met digitaal duurt dit meestal 
          maar een paar dagen of misschien een paar weken. Vaak al na een paar 
          100 foto's helemaal leeg (DSLR's gebruiken veel minder stroom dan die 
          kleine toestelletjes). Bij flitsen en 'previews' gaat het natuurlijk 
          sneller.
 
        - Kaartjes snel vol, zeker tijdens vakantie-reisjes. Met ASLR's (Analoge 
          SpiegelReflex) kan je gewoon wat filmpjes op reserve meenemen of onderweg 
          voor een paar Euro of Peseta's kopen.
 
        - Zelfs met hetzelfde merk moet je vaak veel nieuwe materialen kopen 
          t.o.v. de 'ouderwetse' Analoge camera's. Bij Pentax is gelukkig elk 
          vroeger objectief bruikbaar en ook de flitsers van de laatste ongeveer 
          20 jaren, maar bij veel andere merken zijn zelfs de objectieven, tussenringen 
          etc. niet meer bruikbaar. De kans dat je accessoires tussen je verschillende 
          bodies van verschillende jaargangen 100% uitwisselbaar zijn is beperkt.
 
        - Als oude objectieven bruikbaar zijn, is vaak een ander oppervlakte 
          beschikbaar zodat het lijkt alsof een brandpunt is opgeschoven. Zo heeft 
          een groothoek-objectief ineens het effect van een standaard-objectief 
          en een standaard-objectief ineens een klein-tele-effect. (bijv. 50mm 
          gedraagt zich als 75mm).
 
        - Vaak gevoeliger voor stof en nauwkeurigheid dan met filmpjes.
 
        - Geen automatische backup van de foto's in de vorm van negatieven. 
          Je moet zelf backups maken en dan is nog de vraag of een digitale backup 
          net als filmpjes 100-en jaren meegaan.
 
        - Heel irritant voor medereizigers..... Toen we nog allemaal met filmpjes 
          fotografeerden maakte je een foto van wat je belangrijk vond en de meesten 
          hadden niet meer dan een paar filmpjes bij zich. Het lijkt nu wel of 
          iedereen fotografeert om te fotograferen en alles maar opgenomen wordt. 
          
 
          Heel irritant, zeker als je gewoon wilt genieten van een stad en heel 
          je reisgezelschap de ene na de andere foto zit te maken, zonder echt 
          rond te kijken of te genieten maar om maar te laten zien dat ze ergens 
          geweest zijn... 100 foto's per dag? De schermpjes geven nog licht ook 
          en vallen dus veel meer op. 
        - Kwaliteit nog altijd wat lager dan met film. Meestal is dat geen probleem 
          maar de resolutie van een 10MP is nog altijd lager dan de resulotie 
          van een filmpje van 100 of 200 ASA. Maar dat is dus voornamelijk als 
          je ver gaat uitvergroten. Op kleine formaten zie je nog geen vergroting 
          en voor et meeste gebruik is zelfs 2MP nog voldoende, laat staan de 
          6 of 10MP die momenteel leverbaar zijn voor het DSLR camera-type. Natuurlijk 
          is de kwaliteit van filmpjes ook de laatste 10 jaar nog verbeterd.
 
        - Veel camera's beginnen pas bij 200 of misschien nog 100 ASA. Als je 
          met veel licht wilt fotograferen moet je daarom soms al kunstgrepen 
          uithalen om niet te veel scherptediepte te krijgen.
 
          Dit nadeel is natuurlijk voor velen maar zeer zelden van toepassing: 
          vaak wil je juist meer lichtgevoeligheid hebben en een grotere scherptediepte. 
        - Een batterijlader nodig of adapter voor aan de camera, wisselende 
          accus of dure foto-batterijen die vrij snel leeg zijn.
 
        - Nieuwe flitser; de oude flitsers zijn vaak niet meer bruikbaar omdat 
          hun triggerspanning te hoog is voor het elektronische circuit. Het ingebouwde 
          flitsertje is voor veel flitswerk volledig ontoereikend natuurlijk.
 
        - Het foto's bewerken is een stuk minder leuk geworden: nog meer uren 
          achter de computer in plaats van heerlijk tot rust komen in de Doka 
          (donkere kamer) en filmpjes ontwikkelen, als ze droog zijn vergroten 
          op foto-papier, per foto wachten op het magische moment dat het beeld 
          verschijnt in de ontwikkelaar en met kunde en liefde foto voor foto 
          zo afdrukken en de juiste uitsnede maken.
 
        - Weersgevoeligheid: de meeste analoge toestellen zijn geschikt voor 
          gebruik bij veel lagere temperaturen en hebben ook veel minder kans 
          op blijvende schade door vocht. Als bij een analoge camera water tot 
          aan de film komt, is de film misschien gedeeltelijk waardeloos geworden 
          (meestal zelfs maar een deel van het rolletje) en na drogen is de camera 
          meestal weer prima te gebruiken. Bij een digitaal toestel zal dit in 
          de meeste gevallen betekenen dat er dure reparaties gedaan moeten worden 
          die boven de prijs van een nieuw toestel komen.
 
        - Temperatuur-gevoelig: Zeker de analoge toestellen met handmatig transport 
          hebben weinig last van koude en werken nog met temperaturen van -15 
          graden en lager zonder problemen. Met elektrisch filmtransport zijn 
          de batterijen wat sneller 'leeg' bij lagere temperaturen maar doen ze 
          het meestal weer snel met wat hogere temperaturen of even wat opwarmen. 
          De digitale toestellen die ik heb gebruikt kunnen allemaal slecht tegen 
          lage temperaturen. Al heel snel meldingen dat de accu's leeg zijn of 
          gewoonweg niets meer doen. Als je met een toestel loopt kan je hem nog 
          onder je jas steken in veel gevallen, voor mij op de rolstoel is dat 
          niet mogelijk dus hangt hij in een mandje vrij in de vrije lucht (in 
          fototas met doek wat beschermd maar toch in de omgevingstemperatuur 
          en in de wind). Ik ben ook wat banger voor condens bij digitale toestellen.
 
          Bij hogere temperaturen en felle zonnestralen kan bij de digitale toestellen 
          het scherm onzichtbaar worden, bij analoog heb je wat risico op verkleuring 
          van foto's maar dat is alleen bij extreme temperaturen en te lang laten 
          liggen van het filmpje. 
       
      Eigenlijk genoeg redenen om op analoog door te blijven fotograveren voorlopig 
        tenzij je dat 'directe' van de digitale foto's nodig hebt: nu een foto 
        gemaakt is direct bruikbaar. 
      Dat is voor mij ook de hoofdreden om digitaal te gaan voor het werk: 
        foto's maken van kleine fiets-onderdelen, de juiste uitsnedes maken en 
        op het internet in de winkel (http://www.elfiets.nl) zetten. 
        Voor privé kan ik me eigenlijk niet genoeg voordelen voorstellen. 
        Als je al een digitale camera hebt is het natuurlijk praktisch die ook 
        af en toe privé te gebruiken, bijvoorbeeld omdat je anders een filmwissel 
        moet doen voor de filmgevoeligheid. En: natuurlijk ook om het toestel 
        wat beter te leren kennen. 
      Overigens is helaas de markt aardig aan het 'beven': filmpjes zijn steeds 
        moeilijker verkrijgbaar, en zeker de 'uitzonderingsfilmpjes' zoals tegenwoordig 
        een 100 ASA, 400 ASA en 800 ASA. De 200 ASA (200 ISO) wat tegenwoordig 
        standaard gebruikt wordt is overal nog goed verkrijgbaar en ook soms tegen 
        dumpprijzen maar ook niet meer in elke supermarkt zoals een paar jaar 
        geleden. Fotopapier, ontwikkelaar etc. is helemaal moeilijk te verkrijgen 
        in de standaard fotowinkel. Dit kan over een paar jaar wel eens een probleem 
        worden voor de film-fotograaf! Natuurlijk zullen de 200 ASA en ook APS-filmpjes 
        voorlopig wel gewoon verkrijgbaar blijven voor de mensen die nog geen 
        nieuwe en zware computer hebben... En gelukkig zijn er fabrikanten die 
        nog steeds verder produceren en zelfs de ontwikkeling van nieuwe films, 
        ontwikkelaars en fotopapier gaat gewoon door. 
      Voor mij in 2012, zijn de hoofdtoestellen de analoge spiegelreflexen: 
        kunnen tegen een stootje ook achter of voorop de rolstoel en ligfiets, 
        soms gaat bij goed weer en te verwachten mooie luchten of beelden een 
        digitale spiegelreflex mee. 
        Achterop of voorop de rolstoel wordt de camera regelmatig vochtig en koud 
        (je kan hem niet zo makkelijk vasthouden, je armen en handen nodig om 
        te rijden, als je loopt is dat natuurlijk makkelijker). Vaak een digitaal 
        klein toestelletje in de jaszak, soms een APS-toestel. Bij de kleinbeeld-spiegelreflexen 
        wissel ik kleurenfilmpjes af met zwartwit-filmpjes en ik ontwikkel de 
        meeste filmpjes zelf. Zwart-wit druk ik nog gewoon in de DOKA af op fotopapier, 
        kleur wordt meestal ingescand (meerdere opties per negatief) en evt. verder 
        op de computer verwerkt. 
      Oude Objectieven bij de nieuwe DSLR?
      Het mooie van Pentax is dat zelfs de objectieven uit de 50 en 60er jaren 
        nog bruikbaar zijn op de nieuwe digitale spiegelreflex-toestellen. Deze 
        objectieven (dus ook die van een Pentor of Praktika) met schroefdraad 
        hebben wel wat beperkingen (die hadden ze op de film-toestellen ook al) 
        maar hoef je dus niet allemaal te vervangen door nieuwe. Je kan dus gewoon 
        je tussenringen en lichtsterke 50mm of 28mm objectieven blijven gebruiken 
        met goede kwaliteit. 
      De nieuwere K en zeker KA en KAF objectieven (nu genoemd FA van Pentax) 
        hebben daaroverheen nog voordelen. 
      
        - K-Bajonet: makkelijk te plaatsen, gekoppeld met body dus met geopend 
          objectief te kijken en scherp te stellen, ingesteld diafragma wordt 
          gebruikt tijdens het maken van de foto
 
        - KA-Bajonet: ook een 'Automatisch diafragma' is bruikbaar: als je de 
          camera / lens op standje 'automatisch' gebruikt, wordt door de camera 
          een bruikbaar diafragma geselecteerd en de sluitertijd daar op afgesteld. 
          Bij een andere stand dan 'A' wordt gebruik gemaakt van het geselecteerde 
          diafragma en wordt alleen de sluitertijd erbij gezocht. Sluitertijd-voorkeuze 
          dus naar wens mogelijk.
 
        - K-AF (oftwel K-FA): de nieuwere serie met AutoFocus waarbij de AutoFocus 
          in het toestel geregeld wordt (de eerste serie van Pentax was alleen 
          op bepaalde bodies bruikbaar, AutoFocus in het objectief!). Deze zijn 
          100% direct bruikbaar, net als bij de KA-serie; maar bieden nu ook de 
          mogelijkheid om niet met de hand maar op Autofocus te fotograferen. 
          Bij de andere objectieven moet je met de hand scherp blijven stellen 
          natuurlijk maar kan je wel een waarschuwing laten klinken als e.e.a. 
          niet scherp is volgens de Autofocus sensoren of zelfs het fotograferen 
          tegen laten houden (alleen fotograferen als in Focus)
 
       
      Eigenlijk is dat precies gelijk aan de laatste film-toestellen van Pentax. 
      Het grote verschil: fotoformaat naar APS-C 
      HET grote verschil tussen de toestellen met film en de digitale toestellen 
        voor de objectief-keuze is wel het formaat van het 'negatief'. In de oude 
        toestellen werd gebruik gemaakt van 35mm kleinbeeld, in digitaal is een 
        APS-C opname-element gebruikt: een stuk kleiner. 
      Voordelen: 
      
        - Het beste deel van de lens wordt gebruikt (in het centrum), dus alleen 
          het meest scherpe deel, ook van oude lenzen.
 
        - Shake-reductie is mogelijk (er zit nog ruimte naast de opname om te 
          gebruiken)
 
        - Vignettering (donkere hoeken) worden vermeden: die vallen buiten het 
          opname-element.
 
        - Goedkopere lenzen mogelijk met nog goede opname-kwaliteit (slechtere 
          delen vallen toch buiten het opname-gebied), met dezelfde vatting op 
          het toestel.
 
        - Brandpunts-afstand lijkt verandert. Een klein tele-objectief wordt 
          nu een veel sterker tele-objectief. Bijvoorbeeld een 200mm wordt een 
          300 mm objectief, terwijl de lens gewoon even kort blijft!
 
        - Het fotoformaat is APS, een formaat wat meer lijkt op onze ('huidige') 
          ogen.
 
          Op zich een vreemd fenomeen; eerst was 6x6 en 6x9 cm het formaat oftewel 
          de verhouding wat toegepast werd (de verhoudingen die direct in het 
          toestel pasten), later was kleinbeeld het optimale formaat wat onze 
          manier van kijken weer gaf (anders zou het wel bijv. 36x36 mm zijn geweest, 
          mooi vierkant) en nu is dat dus APS-formaat wat de juiste verhouding 
          geeft.  
        - Nieuwe, digitale objectieven (voor APS-C formaat) zijn lichter van 
          gewicht dan 'full-frame' omdat ze maar een kleiner oppervlakte hoeven 
          te belichten.
 
       
      Nadelen: 
      
        - De brandpunts-afstand lijkt verandert. Vroeger 28 moet nu maal 1,5 
          = 42 mm, een 50 mm wordt dus ook een kleine tele in plaats van een standaard-objectief. 
          Wil je toch nog een groothoek hebben, dan moet je bijvoorbeeld een 18mm 
          (vergelijkbaar met 28mm op vroegere body) mm lens gebruiken. Die worden 
          specifiek voor de digitale toepassingen gemaakt.
 
        - De resolutie bestaat uit kleinere beeldpuntjes dichter bij elkaar. 
          Nauwkeurig scherpstellen is dus nog belangrijker en kleine afwijkingen 
          in het objectief zullen eerder tot 'onscherp' leiden dan bij een groter 
          opname-vlak. 
 
        - Theoretisch minder lichtsterk; je laat door het objectief binnengekomen 
          licht maar voor een kleiner deel op het opname-element komen. 
 
       
      Of toch nieuwe objectieven (lenzen) gebruiken?
      Dit heeft ook z'n voordelen en nadelen. 
      Het grootste voordeel is wel dat het objectief optimaal is afgesteld 
        naar het digitale-formaat en ook daarop de 'brandpuntafstand' geschikt 
        gemaakt is. Zo is een 18mm digitaal objectief direct praktisch bruikbaar 
        voor groothoek. Er bestaan al 18-200mm objectieven voor dit bereik wat 
        waarschijnlijk nog lang niet haalbaar zou zijn voor het kleinbeeldbereik: 
        doordat andere eisen gesteld worden aan het objectief en de randen wegvallen 
        is het makkelijker om een dermate groot scherp en egaal verlicht deel 
        te creeren dat dit toepasbaar is. 
      Vanzelfsprekend heeft een dergelijke zoomlens nog veel 'afwijkingen' 
        en die zullen ook wel het sterkste zijn in de 'uitersten'. Maar zelfs 
        als vignettering optreedt zal dat meestal buiten het opgenomen vlak zijn. 
      Overigens heb ik in meerdere testen gezien dat de standaard 'Kit-lens' 
        (18-55) bij de Pentax K10D en K100D niet zo sterk is, een leuke beginnerslens 
        maar het is beter om nog even door te sparen voor een beter objectief. 
        Maar je kan ook niet zoveel verwachten van een objectief met een dergelijke 
        (meer-)prijs.  
         
        Nadelen:  
      
        - 'Waar is m'n diafragma-ring?' Is de vraag voor de bestaande fotograaf: 
          die is van het objectief weg en kan alleen bediend worden door de camera 
          met allerlei knopjes en menu's. Niet meer eenvoudig door aan de diafragma-ring 
          te draaien. 
 
          Een goede reden heb ik hiervoor niet kunnen vinden op internet (wie 
          kent hem?), maar het enige wat ik kan bedenken is dat de aangegeven 
          waarde bij een diafragma-ring bij de huidige zoomlenzen weinig meer 
          aan 'echte waarde' weergeeft. 
          Bijvoorbeeld: een zoomlens heeft een beginwaarde van 3,5 - 4,5 (lichtsterkte). 
          Dat betekent dus dat op stand '3,5' op de diafragma-ring (aperture-ring 
          in het Engels) in een diafragma resulteert van 3,5 tot 4,5 - afhankelijk 
          van hoe ver je inzoomt. Met het kiezen in de camera-body kies je met 
          de moderne lenzen (digitaal gekoppeld) voor een 'echt diafragma' van 
          bijvoorbeeld 4,5 wat dan bij de belichting ook echt 4,5 is. 
        - Powerzoom wordt niet meer ondersteund. Was een handige optie: je kon 
          met een kleine beweging aan het objectief ervoor zorgen dat je elektrisch 
          zoomde. Wordt al een paar jaar niet meer toegepast overigens.
 
        - Deze objectieven zijn niet 'backward-compatible'. Dit sinds de eerste 
          keer in Pentax's bestaan!
 
          Tot nu toe was het zo dat een (KAF)objectief uit bijvoorbeeld 1998 nog 
          prima functioneerde op een Pentax (K-)Body van 1980 
          Nu is dat duidelijk niet meer het geval. Niet alleen omdat de diafragma-ring 
          ontbreekt waardoor niet alle instellingen mogelijk zijn (diafragma-voorkeuze 
          niet, op bijvoorbeeld de ME en de MG helemaal niet meer toepasbaar), 
          maar zeker ook vanwege het nieuwe beeldformaat. 
          Een digitale lens op een analoge body zal in de 'Auto-stand' dus nog 
          wel fotograferen maar zal vrijwel zeker tot enorme vignettering en hoek-onscherpte 
          leiden. 
          Het gebruik van de 18 mm als 'visoog-zoom-lens' op een analoge body 
          zal niet voor het gewenste resultaat zorgen.  
        
        
       
        
      Analoog in DPI? Dat is een moeilijke vergelijking. 
      Natuurlijk is het mogelijk, en afhankelijk van de film zal het aantal 
        megapixels ergens tussen 2000 en 30000 zitten bij kleinbeeldfilms. Onder 
        andere de manier van ontwikkelen en belichten zal het aantal pixels veranderen 
        en bij analoog is er niet echt sprake van 'pixels' maar zijn het meer 
        'vlekjes' die groter en kleiner worden en dus meer overlappen dan echt 
        lijnscherp naast elkaar staan zoals bij digitaal werk.  
      Ga je negatieven scannen? Dan is de scanner en de optiek in de scanner 
        een bottlenek. Alleen met echt professionele negatief-scanners wordt de 
        hoogste resolutie gehaald, en dan nog is het een 'vertaling' van het beeld. 
        Software gaat ook nog aan de slag (in de scanner en/of op de pc) om het 
        beeld te 'verbeteren', de dikte van de film en de plaatsing op de plaat 
        heeft een effect, een beetje kromming van de film zorgt al voor flinke 
        afwijkingen en vervormingen. 
      Een ander effect is het ontstaan van een 'korrel' die veel grover is 
        dan bij een normale analoge afdruk. Ik denk dat dat komt doordat meerdere 
        scan-beeldpunten geraakt worden door de 'korrel' van het negatief en inplaats 
        van een vloeiend verloop zoals bij een negatief een scherp verloop van 
        kleuren en lichtintensiteit optreedt. 
      Vaak krijg je betere scans van foto's (plat op de plaat) dan van negatieven 
        maar een digitaal negatief is natuurlijk ook praktisch te gebruiken. Afdrukken 
        doe je het beste gewoon vanaf negatief: de hoogste originele kwaliteit. 
        
      Voor wat betreft de vergelijking tussen digitaal fotograferen en analoog 
        fotograferen, verwijs ik graag naar (Engelstalig) 
        http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm : heel duidelijke uitleg 
        met verschillen. 
       
       
       
       {Terug 
        naar Begin} 
         let op: deze homepage wordt niet meer actief bijgewerkt. Ga naar 
        elvinshoot 
         
        
      
      
      
     | 
     
           
       Navigatie door mijn privé-pagina: 
      
      Andere sites: 
      
        
        
       
       
        
       
       
       
      11.05.2022
       
      
       
        
     |